آرشیو آبان ماه 1401

فروش عمده محصولات جانبی عینک

جمعه ۱۴ اردیبهشت ۰۳

تومورهای چشم

سرطان چشم چیست؟

سرطان چشم سرطانی است که از چشم شروع می شود. سرطان زمانی شروع می شود که سلول ها شروع به رشد خارج از کنترل می کنند. (برای آشنایی با نحوه شروع و گسترش سرطان ها، به مقاله سرطان چیست؟)

سلول های سرطانی می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند. سلول های سرطانی چشم گاهی اوقات می توانند به کبد بروند و در آنجا رشد کنند. وقتی سلول های سرطانی این کار را انجام می دهند، متاستاز نامیده می شود.

سرطان همیشه برای جایی که شروع می شود نامگذاری می شود. بنابراین هنگامی که سرطان چشم به کبد (یا هر مکان دیگری) گسترش می یابد، همچنان سرطان چشم نامیده می شود.

آیا سرطان چشم انواع مختلفی دارد؟

انواع مختلفی از سرطان چشم وجود دارد، اما شایع ترین نوع سرطان چشم ملانوم اولیه داخل چشمی است. "اولیه" به این معنی است که سرطان به جای اینکه از جای دیگری گسترش یابد، در چشم شروع شده است. "درون چشمی" به این معنی است که سرطان به جای اینکه در عضله، اعصاب یا پوست اطراف چشم شروع شود، از داخل کره چشم شروع شده است. "ملانوم" به معنای سرطان در نوعی سلول به نام ملانوسیت است.

ملانوم اولیه داخل چشمی معمولاً از لایه میانی چشم که یووه نامیده می شود شروع می شود. به این حالت ملانوم uveal می گویند. ملانوما همچنین می تواند در سایر نقاط چشم مانند ملتحمه که یک پوشش نازک شفاف روی قسمت سفید چشم است شروع شود. این ملانوم ملتحمه نامیده می شود.

پزشک شما می تواند در مورد نوع سرطان چشمی که دارید بیشتر به شما بگوید.

سوالاتی که باید از دکتر بپرسید

  • به نظر شما چرا من سرطان دارم؟
  • آیا شانسی وجود دارد که سرطان نداشته باشم؟
  • لطفاً نوع سرطان چشمی که فکر می کنید ممکن است به من مبتلا شده باشد را بنویسید؟
  • سرطان در کدام قسمت چشم من قرار دارد؟
  • بعد از این چه خواهد شد؟

دکتر چگونه می داند که من سرطان چشم دارم؟

برخی از علائم سرطان چشم عبارتند از: تغییرات بینایی (اشیا تار به نظر می‌رسند یا ناگهان نمی‌توانید ببینید)، شناور (دیدن لکه‌ها یا قلاب‌ها)، جرقه‌های نور، لکه‌های تیره در حال رشد روی عنبیه، تغییر در اندازه یا شکل مردمک چشم. و قرمزی یا تورم چشم.

پزشک از شما سوالاتی در مورد سلامتی شما می پرسد و یک معاینه چشم انجام می دهد. ممکن است برای معاینه دقیق تر چشم نزد چشم پزشک به نام چشم پزشک فرستاده شوید.

تست هایی که ممکن است انجام شود

اگر نشانه هایی به سرطان چشم اشاره داشته باشد، آزمایشاتی انجام می شود. در اینجا برخی از آزمایشاتی که ممکن است نیاز داشته باشید آورده شده است:

سونوگرافی: برای این آزمایش، یک گرز کوچک در برابر پلک یا کره چشم قرار می گیرد. امواج صوتی از خود ساطع می‌کند و پژواک‌ها را در حین پرش از بافت‌ها دریافت می‌کند. پژواک ها به یک تصویر روی صفحه کامپیوتر تبدیل می شوند.

آنژیوگرافی: برای این آزمایش، رنگ از طریق ورید بازو وارد خون می شود. سپس با استفاده از نور خاصی که رنگ را درخشان می کند، از پشت چشم عکس گرفته می شود. این به پزشک اجازه می دهد رگ های خونی داخل چشم را ببیند.

سی تی اسکن یا سی تی اسکن: این آزمایش از اشعه ایکس برای تهیه تصاویر دقیق از داخل بدن شما استفاده می کند. می توان از آن برای مشاهده گسترش سرطان استفاده کرد.

عکس‌برداری با اشعه ایکس از قفسه سینه: ممکن است عکس‌برداری با اشعه ایکس برای بررسی اینکه آیا سرطان به ریه‌های شما سرایت کرده است یا خیر، انجام شود.

اسکن MRI: این آزمایش از امواج رادیویی و آهنرباهای قوی به جای اشعه ایکس برای ایجاد تصاویر دقیق استفاده می کند. این آزمایش برای مشاهده تومورهای چشم بسیار خوب است و ممکن است برای مشاهده اینکه آیا سرطان گسترش یافته است یا خیر، استفاده شود.

بیوپسی: در بیوپسی، پزشک یک قطعه کوچک از بافت را برای بررسی سلول های سرطانی خارج می کند. بیوپسی اغلب برای ملانوم چشم مورد نیاز نیست زیرا پزشک می تواند از معاینه چشم و آزمایش های تصویربرداری تشخیص دهد که ملانوم است.

منبع: https://www.cancer.org/cancer/eye-cancer/if-you-have-eye-cancer.html

 

 

 

خرید عینک مطالعه

عینک مطالعه چیست؟

این عینک ها برای راحت‌تر کردن مطالعه کاربرد دارن که با نزدیک‌تر کردن صفحه کتاب یا کامپیوتر برای افرادی که دچار مشکل هستند مورد استفاده قرار می‌گیره و هم صورت آماده یا به صورت سفارشی (با تجویز چشم پزشک) قابل تهیه هستند. در زیر به برخی ویژگی‌‌های عینک‌های آماده و سفارشی اشاره می‌کنیم.

موارد موثر در قیمت عینک مطالعه

موارد متفاوتی از جمله کیفیت ساخت، جنس فریم، کیفیت عدسی‌ها و داخلی یا خارجی بودن آن در قیمت تمام شده موثر است. برای مثال فریم‌هایی از جنس فلز و تیتانیوم که از انعطاف و دوام بیشتر و همینطور وزن کمتری برخوردار هستند، از قیمت‌های بالاتری نسب به فریم‌های پلاستیکی و کائوچویی برخوردارند.

یا برای مثال هر چه عدسی از شفافیت و کیفیت ساخت بالاتری برخوردار باشد، گران‌تر خواهد بود. از جمله وارد موثر دیگر می‌توان به خارجی یا داخلی بودن عینک اشاره کرد. عینک‌های ساخت کشورهای اروپایی از قیمت‌های به مراتب بالاتری نسب به عینک‌های داخلی برخوردار هستند. شما می‌توانید با تحقیق و متناسب با نیاز و بودجه مالی خودتون اقدام به انتخاب عینکی با قیمت مناسب داشته باشید.

1- عینک های مطالعه آماده

  •  هزینه ارزان
  •          راحتی در تهیه (خرید از داروخانه‌ها و برخی فروشگاه‌ها)
  •         شماره‌ و نمره‌ لنز مشخص (معمولاً بین 1 تا 4 دیوپتر متفاوت است)
  •          دارای ریسک برای سلامتی در بعضی موارد

 

2-عینک های مطالعه ی سفارشی

  • هزینه نسبتاً بالا
  • نیاز به معاینه و تجویز چشم پزشک
  • متناسب و منطبق با نیازهای چشم خریدار
  • روشی مطمئئن و سلامت تر
  • مورد تأیید افراد متخصص

چه زمانی به خرید عینک مطالعه نیاز پیدا می‌کنیم؟

این مشکل میتونه هم در خانم‌ها و هم در آقایان و در هر سنی رخ بده اما تقریبا در سنین 40 سالگی به بالا شایع تره و در این سنین افراد نیاز به خرید چنین عینک‌هایی پیدا می‌کنند. برخلاف سنین جوانی، با بالا رفتن سن، عدسی چشم‌ها قابلیت تطبیق خودش رو از دست می‌ده و تمرکز بر روی عبارات و کلمات تا حدی دشوارتر می‌شه. هر چه سن افراد به سنین پیری نزدیک‌تر می‌شه این مشکل هم بیشتر و جدی‌تر میشه و نیاز به عینک در زمان مطالعه افزایش پیدا میکنه.

 

موارد مهم در زمان خرید عینک‌های مطالعه زنانه و مردانه

برای خرید مناسب عینک‌های مطالعه آماده باید موارد مختلفی را از جمله شماره عینک، مدل و استایل، فریم، مردانه و زنانه بودن و … در نظر گرفت. در ادامه این موارد رو به صورت اجمالی بررسی می‌کنیم.

1- شماره یا نمره عینک

اگر شما از کامپیوتر استفاده می‌کنید عینک مطالعه با شماره پایین  (1.5-1.25) می تونه مناسب باشه. برای مطالعه متون ریز تر به عینک قوی تری (2.5-2) نیاز هست. هر چی سن افراد هم بالاتر بره شماره عینک هم بالاتر میره.

عینک‌های مطالعه که شماره مناسبی ندارند می‌تونن منجر به سردرد، خستگی چشم یا حتی حالت تهوع در افراد بشن پس خیلی دقت کنید تا شماره عینک مناسب شماره چشماتون باشه. برای انتخاب شماره مناسب می‌تونید روش زیر رو امتحان کنید.

یکی از کارت‌هایی که همراهتون هست رو دستتون بگیرید. عینک مورد نظرتون رو انتخاب کنید و سعی کنید در یک فاصله مناسب اطلاعات روی کارت رو مطالعه کنید. مطمئن شید که اطلاعات رو به شکل واضح و به راحتی می‌تونید بخونید.

بعد از این که شماره عینک مشخص شد نوبت به انتخاب فرم و استایل عینک میرسه.

 

2- انواع مدل و طرح

برای انتخاب مدل مناسب عینک باید موارد زیادی را در نظر داشت. زیرا که عینک به جزئی از چهره و در نتیجه بخشی از شخصیت شما تبدیل خواهد شد. در کنار سلیقه شخصی، از جمله موارد مهم در انتخاب مدل مناسب می‌توان به فرم صورت (بیضی، دایره‌ای، مستطیلی، مربعی، مثلث رو به پایین، مثلث رو به بالا و لوزی)، رنگ چهره (سرد و گرم) و نوع کاربری عینک اشاره کرد.

برای مثال فرم عینک باید با چهره شما در تضاد باشه. مثلا اگر صورت شما مربعیه بهتره فریم عینکی که انتخاب می‌کنید به شکل کشیده باشه یا برای مثال عینک بیضی و گرد گوشه برای افرادی که چهره شان لوزی گونه است می‌تونه مناسب باشه.

به همین ترتیب در انتخاب رنگ فریم عینک نیز باید دقت کنید که رنگ عینک با رنگ چهره، چشم و موی شما همخوانی داشته باشید. برای مثال برخی رنگ‌های مناسب برای رنگ پایه‌ی گرم، رنگ ، خاکی، طلایی، مسی، نارنجی، سفید، قرمز و آبی گرم هستند همچنین برای پایه‌ی رنگ سرد، فریم‌های مشکی، نقره‌ای، قهوه‌ای مایل به قرمز، آبی خاکستری، بنفش، صورتی، یشمی و آبی مناسب هستند.

بعلاوه اگه شما قصد خرید عینک مطالعه دارید سعی کنید لنز عینکتون بزرگ باشه تا سطح بیشتری رو دربربگیره. از نظر استایل و شکل عینک، توصیه میشه که اون رو روی صورتتون تست کنید و اونی رو انتخاب کنید که بیشتر به فرم صورتتون میخوره و به عبارت دیگه عینکی شیک رو انتخاب کنید که بهتر روی صورتتون میشینه و مطابق سلیقه و شخصییتون هست. خیلی ها معتقدند که عینکی که روی صورت بشینه و فرم خوبی داشته باشه میتونه چهره افراد رو جذاب تر از زمانی که بدون عینک هستند نشون بده.

اگر موقع خرید عینک به تنهایی نتونستید تصمیم بگیرید میتونید با هر عینک یه سلفی از خودتون بگیرید و نظر کسی را که سلیقشو قبول دارید بپرسید. بعد از این که شماره لنز و مدل عینک مشخص شد نوبت به انتخاب فریم و لنز میرسه.

 

3- انتخاب فریم

در زمان انتخاب فریم باید به چند نکته توجه کرد از جمله جنس، وزن و کاربرد اون. معمولا فریم‌های فلزی و تیتانیومی از فریم‌های با دوام‌تری نسبت به فریم‌های پلاستیکی و کائوچویی (سبک ترین نوع فریم) برخوردارند. البته فریم‌های پلاستیکی از نظر هزینه مناسب ترند. فریم‌های تیتانیومی علاوه بر این که از مقاومت بالایی برخوردارند از نظر وزنی نیز بسیار سبک هستند و باعث خستگی نمی‌شن.در زمان خرید فریم حتما به پل های فریم توجه کنید تا خوب روی صورتتون بشینه و باعث اذیت شما نشه. از نظر کاربرد هم میشه به فریم‌های تاشو اشاره کرد که به راحتی میشه بعد از مطالعه اون هارو تا کرد و درون جیب قرار داد. خیلی از افراد از جهت راحتی ترجیح میدهند از این عینک‌ها استفاده کنند.
ادامه مطلب: https://shivacover.com/study-glasses/